17 січня 2019 року представниці Асоціації юридичних клінік України Наталія Цюприк та Тетяна Шолкова взяли участь у робочій зустрічі щодо реалізації Меморандуму про співпрацю між провайдерами безоплатної правової допомоги (далі БПД), підписаного 15 червня минулого року. Захід відбувся на базі київського правового клубу “PRAVOKATOR”. Окрім Координаційного центру з надання правової допомоги, на ньому також були представлені: Національна асоціація адвокатів України, Громадські спілки “Українська Гельсінська спілка з прав людини” та “Мережа правового розвитку”, Всеукраїнська благодійна організація “Українська фундація правової допомоги”, Громадська організація “Юридична сотня”, Благодійний фонд “Право на захист”.

Напередодні зустрічі учасники отримали розроблений Координаційним центром БПД проект плану дій, спрямованих на реалізацію Меморандуму і посилення можливостей рівного доступу до якісної правової допомоги.

Під час обговорення з’ясувалося, що однією з істотних проблем у цій сфері є несвоєчасність отримання правової допомоги тими, хто її потребує. Це пов’язано як із браком інформації про надавачів правової допомоги, їх специфіку та умови роботи, так і з браком організаційних, фінансових, матеріальних та людських ресурсів у самих провайдерів.

Учасники погодилися, що, принаймні частково, ця складність може бути подолана завдяки ефективній координації дій між провайдерами БПД по перенаправленню громадян (при необхідності) до іншого компетентного провайдера. Для цього було запропоновано:

  • узгодити та затвердити методологію механізму перенаправлення громадян до іншого провайдера БПД;
  • створити і узгодити профіль (характеристику) кожного провайдера БПД, який би включав інформацію про види послуг, категорії клієнтів та справ з якими працює провайдер, умови за яких відповідний провайдер надає правову допомогу, адресу та контакти та особливості надання такої допомоги;
  • створити платформу таких профілів, на кшталт “катологу провайдерів БПД” з метою систематизації інформації про всіх провайдерів, що пришвидшить та полегшить процес відшукання потрібного провайдера; також обговорювалася можливість для клієнтів залишати свої коментарі на цій платформі щодо якості отриманої правової допомоги від конкретного провайдера;
  • створити групу у Facebook для ефективної комунікації між представниками провайдерів;
  • визначити періодичність робочих зустрічей представників провайдерів;
  • запропонувати конкретні заходи для спільного плану дій щодо досягнення спільної мети: надання своєчасної та якісної БПД громадянам.

Тетяна Шолкова вбачає чимало потенційно позитивних аспектів такої діяльності. На її думку:

  • участь у реалізації Меморандуму сприятиме популяризації юридичних клінік, юридично клінічного руху і самої АЮКУ серед населення, колег (провайдерів БПД), професійних юридичних організацій, державних органів і т.д. (додаткова реклама для нас);
  • підвищенню якості роботи кожного провайдера по наданню БПД оскільки планується запроваджувати моніторинг результатів надання такої допомоги;
  • швидкому орієнтуванню колег (в тому числі і юридичних клінік, які працюють в регіонах) щодо перенаправлення (в разі необхідності) заявників, які потребують правової допомоги до провайдера, який або конкретно спеціалізується у відповідному питанні або має можливості надати швидко і якісно правову допомогу;
  • можливість залишати коментарі клієнтів створить стимули для уникнення безпідставного перенаправлення клієнтів та підвисить якість надання правової допомоги з боку провайдера.

Сподіваємося, що ця спільні зусилля вже в найближчому майбутньому сприятимуть реалізації права на своєчасну та якісну правову допомогу, а майбутнім правникам, які тільки опановують юриспруденцію – допоможуть здобути ще більше цінних практичних навиків і зростати професійно!

 

Авторка матеріалу: Тетяна Шолкова, членкиня Правління АЮКУ к.ю.н., доцент, заст. завідувача НПЛ “Юридична клініка” ННІП Університету ДФС України

 Фото: Координаційний Центр з надання безоплатної правової допомоги